Sukututkimus

Sukuseuran perustavassa kokouksessa asetettiin tavoitteeksi sukututkimus ja siihen liittyen sukukirjan teko. Sukuseura teetti vuonna 1991 Karjalan Liiton sukututkijalla Heljä Pullilla sukututkimuksen, jossa selvitettiin Lallukka-suvun varhaispolvia 1600-luvun jälkipuoliskolla. Toisaalta samanaikaisesti käynnistettiin sukulaistietojen keruu sukulaisilta ja Pentti Similä piti näin saatuja tietoja puhtaaksi kirjoitettuna tekstitiedostona.

Lokakuussa 1995 Kalevi Lallukka sai Similältä siihen saakka kerätyt tiedot, noin 500 henkilöstä ja siirsi ne ATK-pohjaiseen sukututkimusohjelmaan. Kalevi ryhtyi systemaattisesti läpikäymään mikrofilmattuja kirkonkirjatietoja sekä Helsingissä Kansallisarkistossa ja 1900-luvun tietoja Mikkelin maakunta-arkistossa, jossa on luovutetun alueen lopetetttujen seurakuntien tiedot vuoteen 1949 saakka. Kesällä 1997 sukuseura julkaisi kertyneestä aineistosta henkilömatrikkelin, jossa oli noin 3000 henkilötietoa.

Tietoja henkilömatrikkeliin tulee jatkuvasti suvun jäseniltä. Sukuseura aloitti 2002 tasavuosia, 50 tai 60 vuotta, täyttävien onnittelut. Vuosittain väestörekisteristä tehdyllä poiminnalla on saatu näiden henkilöiden osoitetiedot ja onnittelukirjeen mukaan on tulostettu henkilörekisteristä tämän henkilön tiedot ja pyydetty puuttuvien tietojen täydennystä ja virheellisten tietojen oikaisua. Tällä tavalla on tavoitettu uusia sukuun kuuluvia henkilöitä ja saatu sukuseuran henkilömatrikkeliin paljon lisätietoja. Tammikuussa 2010 löytyi väestörekisteristä 28 onniteltavaa henkilöä ja nyt mukaan otettiin myös 70 ja 80 vuotta täyttävät.

Sukuseuran henkilömatrikkelissa on nyt yli 4000 henkilöä jakautuen: Tiurin Ahola 850, Hovimäki 1120, Humalainen 750 ja Rautu 1350.

Kalevi Lallukka

Mikäli jollakin on sukututkimustamme avartavaa tietoa, otan kiitollisena vastaan koettaessani päästä sukututkimuksessamme eteenpäin, taaksepäin ja sivuille.

Terveisin Raija Lallukka